Ciasto czekoladowo-waniliowe




W tym roku na naszym stole wielkanocnym oprócz sernika z białą czekoladątortu cappuccino, babek i mazurków znalazło się ciasto czekoladowo-waniliowe. Do jego wykonania zainspirował mnie przepis znaleziony na tej stronie. Ja nieco go zmodyfikowałam, szczególnie jeśli idzie o zawartość żółtek w kremie.
 W oryginale do wykonania tego ciasta potrzeba 12 jajek. Białka wykorzystujemy do ciasta, żółtka do kremu. I to właśnie białka były przyczyną, dla której zwróciłam na nie uwagę, ponieważ mam zawsze ich nadmiar. Ponadto te 12 żółtek w kremie nieco mnie przeraziło, toteż zmniejszyłam ich ilość do pięciu. Szczególnego smaku nadają temu ciasto prażone orzechy laskowe i mocno czekoladowy krem. Jest doskonałe i wspaniale się prezentuje.


Ciasto czekoladowo- waniliowe



Składniki: prostokątna forma o wymiarach 21x36cm


Ciasto:


  • 12 białek jaj
  • 300 g cukru
  • 200 ml oleju
  • 120 g mąki pszennej typ 450 
  • 80 g bułki tartej
  • 200 g prażonych orzechów laskowych 
Blachę wyłożyć papierem do pieczenia. Równomiernie rozsypać na niej 100g posiekanych orzechów laskowych.
Z 6 białek ubić sztywną pianę dodając  stopniowo 150 g cukru. Następnie do ubitej piany dodać  100 ml oleju, 60 g mąki pszennej i 40 g bułki tartej. Delikatnie wymieszać wszystkie składniki.
Gotowe ciasto wylać na przygotowaną blachę. Piec w piekarniku nagrzanym do temperatury 180°C przez 15-20 minut. Biszkopt nieco ostudzić i wyjąć na kratę.
W ten sam sposób upiec z pozostałych składników kolejną warstwę ciasta.

Krem:


  • 4 żółtka
  • 1 jajko
  • 100 g cukru
  • 1,5 torebki  budyniu waniliowego
  • 75 g mąki kukurydzianej 
  • 1 l mleka
  • 300 g masła
  • 200 g czekolady
  • kilka kropli aromatu waniliowego
Żółtka i jajko ubić z cukrem na puszysty krem. Dodać proszek budyniowy, mąkę kukurydzianą i szklankę letniego mleka. Dokładnie wymieszać.
Resztę mleka zagotować  i wlać cienkim strumieniem do przygotowanej masy cały czas mieszając. Podgrzewać  ciągle mieszając przez kilka minut do zgęstnienia, następnie schłodzić.
Ubić miękkie masło. Dodać wystudzoną masę i utrzeć na krem. Podzielić go na dwie części. Do pierwszej dodać   roztopioną w kąpieli wodnej  czekoladę, a do drugiej aromat waniliowy.

Do smarowania ciasta:


  • 100 g Nutelli
  • 50g gorzkiej czekolady 60% kakao
  • 50g mlecznej czekolady
  • 50ml śmietany kremówki 30%
Pierwszą  warstwę ciasta posmarować Nutellą, a następnie przygotowanym kremem czekoladowym. Przykryć drugim płatem ciasta. Połamaną na kawałki czekoladę gorzką i mleczną, razem ze śmietanką, roztopić w kąpieli wodnej. Rozsmarować na drugim płacie ciasta i przykryć warstwą kremu waniliowego.

Dekoracja:


  •  400g śmietany kremowej 36% tłuszczu
  • 1 opakowanie zagęstnika do śmietany
  • 2 łyżki cukru pudru
  • 50g wiórków czekoladowych
Śmietanę kremówkę ubić na sztywno razem z zagęstnikiem i cukrem pudrem. Przełożyć do worka cukierniczego. Pokryć całą powierzchnię ciasta niewielkimi rozetkami ze śmietany. Posypać wiórkami czekoladowymi. Podzielić na kwadraty. Na każdym zrobić, tym razem większą rozetkę, ze śmietany.

Smacznego :)
Aronia

COMMENTS

11 komentarze:

  1. Wspaniałe ciasto! I bardzo efektowne!

    OdpowiedzUsuń
  2. Śliczne...i pewnie smaczne niesamowicie:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Jejku... naprawdę robi przeogromne wrażenie!

    OdpowiedzUsuń
  4. Fantastycznie wygląda, musi być pyszne :)

    OdpowiedzUsuń
  5. ale to ciacho musi byc pyszne:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Ogromne wrażenie robią ;Smak i dekoracja-

    OdpowiedzUsuń
  7. zrobiłam to ciasto na te Święta, jest przepyszne !! wszystkim smakowało najbardziej :)

    OdpowiedzUsuń
  8. witam:) mnie interesuje talerz na którym jest casto:) gdzie je Pani kupiła? mam takie biaddowe i chciałabym też skompletować deserowe:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. niestety nie pomogę, ja swoje dostałam w prezencie :)

      Usuń