Murzynek



Murzynek



     
     Najczęściej pieczone ciasto w naszym domu. Ulubione przez wszystkie dzieci i nie tylko. Moi chłopcy za nim przepadają i chociaż nie lubię piec ciągle tych samych ciast dla niego robię wyjątek. Soczyste, wilgotne, długo zachowujące świeżość i do tego proste w wykonaniu. Ja polewam je jeszcze  roztopioną czekoladą ale nie jest to konieczne.


Murzynek

Murzynek-przepis

Składniki na 1 formę keksową dł. 30cm
  • 3 jajka
  • 150g masła
  • 1 i 1/2 szklanki mąki
  • 1 i 1/4 szklanki cukru
  • 1,5 łyżeczki proszku do pieczenie 
  • 1,5 łyżki kakao
  • 1/3 szklanki wody
  • szczypta soli
  • 100g czekolady deserowej
  • 2 łyżki oleju rzepakowego

Włożyć masło do dużego garnka ( takiego, w którym zmieści się nam całe ciasto). Dodać cukier, kakao i wodę. Postawić go na małym płomyku gazu i podgrzewać do zagotowania. Od czasu do czasu zamieszać, żeby cukier na dnie się nie przypalił.
Zestawić na 10 minut do przestudzenia. W tym czasie oddzielić żółtka od białek. Białka ubić na sztywno ze szczyptą soli. Żółtka dodać do przestudzonej masy i ubijać na wolnych obrotach około 10 minut. Mąkę wymieszać z proszkiem do pieczenia i przesiać do masy. Połączyć przy pomocy miksera. Na koniec dodać ubitą na sztywno pianę z białek i delikatnie wymieszać wszystko szpatułką.
Przelać ciasto do wysmarowanej masłem i oprószonej kaszą manną formy. Wstawić do piekarnika nagrzanego do 160°C na 30 minut. Następnie zwiększyć temp. do 170°C i piec dalsze 30minut. Przed wyjęciem z piekarnika sprawdzić patyczkiem czy ciasto się upiekło (patyczek powinien być suchy). Od razu wyjąć ciasto z formy na kratę kuchenną i zostawić do całkowitego wystudzenia. Zimne ozdobić roztopioną w kąpieli wodnej czekoladą upłynnioną olejem rzepakowym.
Smacznego :)
Aronia

COMMENTS

24 komentarze:

  1. wygląda idealnie! :)) smak mojego dzieciństwa :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Dla takiego ciasta ja też chętnie robiłabym wyjątek- wygląda pysznie! :)

    OdpowiedzUsuń
  3. A u mnie też murzynek, tylko, że z dodatkiem bitej śmietany:-)

    OdpowiedzUsuń
  4. najlepsze posmarowane dżemem <3

    OdpowiedzUsuń
  5. piękne zdjęcie. Przepis oldschool :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Zrobiłam własnie murzynek według tego przepisu - pyszny wyszedł.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. cieszę się bardzo, że mój przepis się sprawdził i ciasto smakowało :)

      Usuń
  7. Hej. Można do ciasta dodać mrożone wiśnie?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. można, chociaż ja daję zazwyczaj albo konfiturę, albo odsączone wiśnie z syropu. Mrożone w trakcie pieczenie będą oddawać wodę i wokół nich może powstać lekki zakalec :)

      Usuń
  8. Ciasto wyszło przepyszne! Moja siostra nie mogła przestać jeść :))
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No to bardzo się cieszę i pozdrowienia dla siostry :)

      Usuń
  9. Jak go pieczecie, góra-dół czy termoobieg?

    OdpowiedzUsuń

INSTAGRAM

Instagram

OBSERWUJ