Sernik pomarańczowy z gruszkami





Po zjedzeniu kawałka tego sernika mój syn powiedział o nim „genialny”, a mój mąż, który nie lubi pomarańczowych ciast zjadł od razu aż dwie porcje i poprosił o następną. Rzeczywiście smak tego sernika jest obłędny i jest to absolutnie zasługa pomarańczowej czekolady, której użyłam do jego przygotowania. Nie chodzi tu o ciemną czekoladę o smaku pomarańczowym, ale o pomarańczową czekoladę dostępną w profesjonalnych sklepach cukierniczych.
Po raz pierwszy zetknęłam się z nią na warsztatach w Akademii Czekolady Callebaut i od razu się w niej zakochałam. Ma pomarańczowy kolor, głęboki aromat oraz jedwabistą, gładką konsystencję i smak. Sprzedawana jest w postaci pastylek, niestety w dość dużych opakowaniach. Zakupiłam takie i na pewno jeszcze inne wypieki z nią się tutaj pojawią.  Ale nie tylko pomarańczowa masa serowa zachwyciła moich domowników. Również spód sernika zyskał ich duże uznanie. Większość osób robi te spody z pokruszonych herbatników i masła. Ale to jest podwójna ilość tłuszczu. Jedna porcja użyta do pieczenia ciastek i druga do sklejenia pokruszonych herbatników. Zrobiłam go trochę inaczej. Wymieszałam wszystkie składniki i zalałam roztopionym masłem. Rozłożyłam na spodzie tortownicy i delikatnie ugniotłam, po czym zapiekłam w piekarniku. Spód wyszedł na tyle sztywny, że bez obawy można przenosić taki sernik na paterę. Mocno kakaowy doskonale się zgrał z pomarańczową masą, w której zatopiłam specjalnie w tym celu przygotowane winne gruszki. Poniżej znajdziecie przepis jak je przygotować. Powinny być miękkie ale nie rozgotowane. Najlepiej sprawdzić to wykałaczką. Powinna wchodzić w owoc bez oporu.
Gotowy sernik ozdobiłam wiórkami czekoladowymi i gruszką. 


Czekoladowy sernik pomarańczowy z gruszkami
Składniki na tortownicę o śr. 24cm

Gruszki w syropie
  • 6 twardych gruszek (u mnie konferencja)
  • 4 szklanki wody
  • 5 łyżek cukru
  • sok z jednej cytryny
  • sok z dwóch pomarańczy
  • skórka otarta z jednej pomarańczy
  • pół laski wanilii
  • 1 szklanka białego półwytrawnego wina 

Wyszorować szczoteczką pomarańczę i cytrynę, a następnie sparzyć wrzątkiem. Zesterem ściąć skórkę z pomarańczy i wycisnąć sok z obu owoców.
W dużym garnku zagotować wodę z sokiem z cytrusów, cukrem, winem i wanilią. Umyć i obrać gruszki. Pięć przekroić na pół i wydrążyć gniazda nasienne. Jedną pozostawić w całości razem z ogonkiem. Włożyć je do garnka i gotować na wolnym ogniu aż stały się miękkie.  Wystudzić w syropie, a następnie odsączyć na sicie.

Ciasto na spód:
  • 150g mąki pszennej
  • 100g masła
  • 2 łyżki kakao
  • 65g cukru
  • skórka otarta z jednej pomarańczy

W rondelku roztopić masło.
Wsypać  do miski mąkę, kakao, skórkę otartą z pomarańczy (wcześniej dobrze wyszorowanej i sparzonej wrzątkiem) oraz cukier. Wymieszać dokładnie trzepaczką rózgową. Wlać roztopione masło i ponownie wymieszać tym razem łyżką. Przełożyć ciasto do tortownicy wyłożonej papierem do pieczenia (samo dno). Rozłożyć równomiernie i lekko docisnąć do dna. Wstawić do piekarnika nagrzanego do 180°C na 15 minut. Wystudzić w formie.

Masa serowa:
  • 600g serka śmietankowego o temp. pokojowej
  • 250g serka mascarpone o temp. pokojowej
  • 200g czekolady pomarańczowej
  • 2 łyżki cukru pudru
  • 3 łyżeczki żelatyny
  • 100ml  zimnej wody
  • 5 gruszek z syropu

Roztopić w kąpieli wodnej pomarańczową czekoladę. 
Żelatynę zalać zimną wodą i zostawić na 5 minut do napęcznienia, a następnie podgrzać do rozpuszczenia.
W dużej misce utrzeć serek śmietankowy z serkiem mascarpone i cukrem pudrem. Wlać rozpuszczoną czekoladę i dokładnie wymieszać z masą serową. Dwie  łyżki tej masy połączyć z przestudzoną żelatyną i wlać do pozostałej masy serowej. Ponownie wszystko dokładnie wymieszać. Wylać około 1/4 masy na upieczony spód. Wyrównać i rozłożyć połówki gruszek. Zalać pozostałą masą. Wyrównać powierzchnię i kilkakrotnie postukać tortownicą o stół, aby masa serowa dokładnie wypełniła przestrzeń między gruszkami. Wstawić tortownicę do lodówki na 3 godziny aby masa dobrze stężała.

Dekoracja:
  • 1 gruszka z syropu
  • 50g gorzkiej czekolady

Gorzką czekoladę roztopić w kąpieli wodnej. Rozsmarować cienko na równej powierzchni (u mnie półka szklana) i zostawić do zastygnięcia (nie może całkowicie stwardnieć). Szpachelką zeskrobywać czekoladę na wiórki i układać na serniku. Pozostałą gruszkę pokroićtak by po rozłożeniu tworzyła  wachlarz i umieścić na środku sernika.

Smacznego :)
Aronia


COMMENTS

13 komentarze:

  1. Bardzo apetyczne zdjęcia! Ciekawe połączenie gruszek i pomarańczy;)

    OdpowiedzUsuń
  2. piękna dekoracja i idealne wykonanie! mi niestety gotowanie wychodzi lepiej niż pieczenie... :(

    OdpowiedzUsuń
  3. bardzo apetycznie to wygląda:)

    OdpowiedzUsuń
  4. cudowny, bardzo imponujący :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Zupełnie wyjątkowy sernik :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Niesamowicie kuszący i na pewno prze-smaczny :) Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  7. pięknie wygląda!
    ---
    takeittasty.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  8. Sernik wygląda cudownie! Grusza i pomarańcza - ciekawe połączenie. Aromat pomarańcza nie zagłusza aromat gruszki?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. nie bez obawy :) Zresztą gruszki też mają pomarańczowy aromat :)

      Usuń