Kostka alpejska czekoladowo-orzechowa





Gdy zobaczyłam to ciasto na stronie jednej cukierni, wiedziałam, że kiedyś nadejdzie taki dzień, w którym zagości na naszym stole. Oczywiście nie kupione w cukierni, ale zrobione przeze mnie. I ten dzień właśnie nadszedł. Zrobiłam je w wersji czekoladowo-orzechowej bo akurat miałam upieczone bezy orzechowe i puszkę kakaowej masy krówkowej.
Ciasto składa się z trzech warstw: czekoladowego ciasta na spodzie, masy czekoladowej na bazie kajmaku z kawałkami chrupiących bez orzechowych w środku i bitej śmietany posypanej startą czekoladą na wierzchu. Jest pyszne ale za słodkie jak dla mnie. Nie da się go zjeść więcej niż jeden mały kawałek. Na szczęście przezornie upiekłam je w małej blaszce.


Kostka alpejska czekoladowo-orzechowa
Składniki na blaszkę o wym. 28x15cm

Ciasto na spód
  • 1jajko
  • 50g cukru
  • 30g masła
  • 40g mąki pszennej
  • 15g czekolady deserowej
  • 20g gęstej kwaśnej śmietany
  • 1 łyżeczka kakao
  • 0,5 łyżeczki proszku do pieczenia

Roztopić w kąpieli wodnej masło z gorzką czekoladą i odstawić do przestudzenia. Jajko ubić z cukrem do białości. Dodać roztopioną czekoladę z masłem i śmietanę. Wymieszać mikserem na wolnych obrotach. Następnie dodać przesianą  mąkę połączoną z proszkiem do pieczenia i kakao. Jeszcze raz wymieszać, tym razem szpatułką. Wylać do formy wyłożonej papierem do pieczenia i wstawić do piekarnika nagrzanego do 165°C na  20 minut. Ciasto wystudzić w blaszce.

Beza orzechowa
  • 45g białka
  • 45g cukru kryształu
  • 45g cukru pudru
  • 45g zmielonych orzechów laskowych

Na papierze do pieczenia narysować okrąg o średnicy 20cm. Ułożyć go na blasze, stroną zarysowaną do dołu. Posmarować masłem aby beza lepiej odeszła po upieczeniu. Włączyć piekarnik i nastawić temperaturę na 110°C.

Ubić białka na sztywną pianę. Cały czas ubijając dodawać porcjami cukier kryształ. Ucierać do momentu aż piana stanie się bardzo sztywna, a cukier całkowicie się rozpuści. W osobnym naczyniu wymiesza cukier puder ze zmielonymi orzechami. Dodać w trzech porcjach do ubitych białek mieszając delikatnie szpatułką po każdym dodaniu. Gotową masę przełożyć do worka cukierniczego z okrągłą gładką końcówką o średnicy 10mm. Zaczynając od środka wypełnić masą narysowane na papierze koło. Blachę wstawić do nagrzanego piekarnika. Włączyć termoobieg i suszyć bezę około 1,5 godziny. Beza powinna być dobrze wysuszona i nie może ciągnąć się w środku.  Wysuszoną bezę zostawić w wyłączonym piekarniku z lekko uchylonymi drzwiczkami  do wystudzenia.

Masa czekoladowa
  • 100g masła
  • 200g gotowej masy krówkowej o smaku kakaowym
  • beza orzechowa

Utrzeć miękkie masło na puch. Cały czas ucierając dodawać po łyżce masę krówkową. Do gotowego kremu dodać pokruszoną bezę i delikatnie wymieszać szpatułką. Gotową masę rozsmarować na wystudzonym cieście. 

Masa śmietanowa
  • 500ml śmietany kremówki o zawartości tł. min. 30%
  • 1 łyżka cukru pudru
  • 2 zagęstniki do śmietany (opcjonalnie)

Śmietanę wstawić do zamrażarki na 20 minut aby się dobrze schłodziła. Zimną przelać do wysokiego naczynia i ubić mikserem na sztywno dodając pod koniec ubijania cukier puder. Ubitą śmietanę rozłożyć równomiernie na masie czekoladowej.

Dekoracja
  • 4 łyżki startej czekolady

Gotowe ciasto posypać po wierzchu startą czekoladą.

Smacznego :)
Aronia


COMMENTS

10 komentarze:

  1. ale bym zjadła kawałeczek, pycha:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. nam tak posmakowało, że już myślę nad inną jego wersją, bo nie lubię piec tego samego dwa razy :)

      Usuń
  2. Idealne do kawy na takie mroźne dni :D

    OdpowiedzUsuń
  3. Ależ wspaniałe ciasto! Kupiłaś mnie tymi bezami :) Musi być przepyszne.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. pyszne ale dla mnie za słodkie :)

      Usuń
  4. Odpowiedzi
    1. do ideału to chyba jej jednak trochę brakuje :)

      Usuń
  5. Podoba mi się taka wersja tego ciasta :) Jadłam kiedyś kostkę alpejską w cukierni, dobra, ale też straszliwie słodka :)

    OdpowiedzUsuń