Sernik pomarańczowy z kawałkami czekolady






Kto tu zagląda wie, że zdecydowanie wolę serniki na zimno od tych pieczonych. Pewnie wynika to z mojego poczucia estetyki. Lubię ciasta równe, wręcz idealne. Takie, które bez problemu się kroją. Serniki na zimno do takich właśnie należą. Zupełnie inaczej wygląda sprawa z sernikami pieczonymi. Z tymi zawsze są problemy. Albo za bardzo wyrosną i potem stygnąc opadną tworząc na środku wgłębienie,  albo  się kruszą przy krojeniu.
Oczywiście można tego uniknąć piekąc sernik w kąpieli wodnej.  Tu jednak pojawia się inny problem. Można go upiec  tylko w małej tortownicy, którą da się owinąć folią aluminiową. Kiedyś można było kupić folię w rolkach o szerokości 50cm. Teraz już niestety są tylko takie wąskie, że nawet 20cm tortownicę trudno owinąć szczelnie. Już  mi się kiedyś zdarzyło, że woda dostała się do środka i ciasto namiękło. Tym razem nie ryzykowałam i upiekłam sernik tradycyjnie. Tak, tak upiekłam bo zima to nie najlepsza pora na  ciasta z lodówki. Sernik jest dość ścisły, niezbyt wysoki i aromatyczny. Likier Cointreau, smażona skórka pomarańczowa i czekolada robią swoje.




Sernik pomarańczowy z kawałkami czekolady 

Składniki na tortownicę o śr. 21cm

Ciasto na spód
  • 200g mąki
  • 1 jajko
  • 75g cukru
  • 75g masła
  • 2 łyżki kakao
  • 1 płaska łyżeczka proszku do pieczenia
  • szczypta soli

Wsypać do dzieży robota mąkę.  Dodać cukier, kakao, jajko, proszek do pieczenia, sól i miękkie masło. Mieszać składniki do momentu aż ciasto zacznie tworzyć kulę.  Przełożyć je wówczas na posypaną mąką stolnicę i zagnieść. Zawinąć w folię i włożyć na godzinę do lodówki.
Z papieru do pieczenia wyciąć koło o  średnicy równej dnu tortownicy. Rozwałkować na nim schłodzone ciasto. Ułożyć na dnie tortownicy i zapiąć obręcz. Ciasto nakłuć widelcem i wstawić do piekarnika nagrzanego do 180°C na 15 minut.

Masa serowa
  • 500g serka śmietankowego
  • 50g cukru pudru
  • 2 jajka
  • 2 łyżki likieru pomarańczowego
  • 2 łyżki posiekanej smażonej skórki pomarańczowej
  • 75g czekoladowych kropelek do zapiekania

Utrzeć jajka z cukrem pudrem i likierem pomarańczowym. W drugim naczyniu utrzeć serek śmietankowy. Miksując na wolnych obrotach dodawać do niego jajka utarte z cukrem. Gdy składniki dokładnie się połączą wsypać posiekaną skórkę pomarańczową i czekoladowe kropelki do zapiekania. Całość wymieszać szpatułką. Gotową masę wylać na podpieczony spód. Zmniejszyć temperaturę piekarnika do 165°C. Wstawić ciasto i piec 40 minut. Wystudzić w formie.

Smacznego :)
Aronia


COMMENTS

12 komentarze:

  1. Już mam na niego ochotę :) Połączenie sera pomarańczy i czekolady jest doskonałe !

    OdpowiedzUsuń
  2. Połaczenie czekolady z aromatem pomarańczy jest świetne. Fajny pomysł nasernik.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja tez wole serniki na zimno...
    Ale juz widze, ze i takim bym nie pogardzila...
    Az mi zapachnialo z ekranu!
    :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. własnie obmyślam wersję na zimno tego sernika :)

      Usuń
  4. Piękny sernik, lubię właśnie takie o zwartej konsystencji ;) Muszę trochę pokombinować z sernikami, bo zazwyczaj robię tylko z rodzynkami i jakoś ich nigdy nie urozmaicam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. a ja jeszcze nigdy z rodzynkami nie piekłam :)

      Usuń
  5. Cudowny :) Robiłam już sernik pomarańczowy i był obłędny. Z kawałkami czekolady jest pewnie jeszcze lepszy :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Pomarańcze i ser udany duet. Do tego czekolada... ;-)

    OdpowiedzUsuń
  7. To musi być pyszne, dawno nie robiłam sernika, a ten kusi :)

    OdpowiedzUsuń