Delicja rumowa z wiśniami



          Spodobało mi się połączenie wiśni z rumem w babce rumowej. Postanowiłam więc powrócić do tych smaków i upiec następne ciasto. Wykorzystałam w nim moje ulubione trufle czekoladowe o intensywnym rumowym aromacie i wiśnie z nalewki. Zagospodarowałam też trochę zamrożonych białek, gdyż blaty kakaowe pieczone są wyłącznie na białkach. Są bardziej wilgotne od klasycznych ale maja tę wadę, że kurczą się podczas pieczenia. Dlatego też najlepiej upiec je nieco większe i później dociąć do rozmiarów blaszki, w której będziemy je robić. Idealnie się tu sprawdzą regulowane formy do pieczenia.
Blaty przełożone są masą truflową. Na nich znajduje się warstwa  śmietanowa z nasączonymi alkoholem wiśniami. Wykończenie stanowi galaretka na bazie soku wiśniowego i rumu. W pierwszej wersji zrobiłam masę truflową z samych cukierków. Była jednak za słodka, przynajmniej dla mnie. Miała za to intensywny rumowy aromat. Piekąc po raz drugi to ciasto zamieniłam połowę trufli na gorzką czekoladę. Wyszła oczywiście mniej słodka i niestety również mniej aromatyczna. Można jednak temu zaradzić dodając kilka kropli aromatu rumowego. Aby w pełni poczuć pełnię tych aromatów i smaków ciasto należy wyjąć z lodówki co najmniej pół godziny przed podaniem.




ILOŚĆ PORCJI - 20

Delicja rumowa z wiśniami - składniki

Ciasto
  • 8 białek
  • 8 łyżek cukru
  • 6 łyżek mąki
  • 2 łyżki kakao
  • 4 łyżki oleju
  • 2 łyżki rumu
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia

Masa truflowa
  • 250ml śmietanki kremowej min. 30%tł.
  • 150g serka mascarpone
  • 100g trufli czekoladowych (u mnie Wawel)
  • 100g gorzkiej czekolady
  • 2 łyżeczki żelatyny
  • 30ml zimnej wody
  • kilka kropli aromatu rumowego (opcjonalnie)

Masa wiśniowa
  • 400ml śmietanki kremowej min. 30%tł.
  • 400ml gorącej wody
  • 2 opakowania galaretki wiśniowej w proszku
  • 1 słoik wiśni w alkoholu o poj. 500ml

Galaretka
  • 200ml soku wiśniowego
  • 50ml rumu
  • 1,5 łyżeczki żelatyny
  • 30ml zimnej wody

Delicja rumowa z wiśniami - wykonanie

Przygotowanie ciasta:
Białka ubić na sztywną pianę. Cały czas ubijając dosypywać porcjami cukier. Po dodaniu ostatniej porcji ubijać jeszcze 3 minuty. Mąkę wymieszać z kakao i proszkiem do pieczenia. Przesiać do ubitych białek. Delikatnie wymieszać szpatułką. Na końcu wlać olej z rumem i ponownie wszystko dokładnie wymieszać.

Pieczenie:
Dwie formy o wymiarach 22 x 27cm wyłożyć papierem do pieczenia. Ciasto podzielić na pół i przelać na przygotowane blachy. Piec pojedynczo 15 minut w piekarniku nagrzanym do 170°C  . Jeden blat wystudzić na kracie kuchennej drugi pozostawić go w formie.

Przygotowanie masy truflowej:
Do miski wlać 50ml śmietanki. Dodać połamaną na kawałki czekoladę i drobno pokrojone cukierki. Umieścić ją nad garnkiem z gorącą wodą i pozostawić do całkowitego ich rozpuszczenia. Od czasu do czasu zamieszać. Odstawić do przestudzenia.
Żelatynę zalać zimną wodą i zostawić na 5 minut do napęcznienia, a następnie podgrzać do rozpuszczenia.
Dobrze schłodzoną śmietankę ubić na sztywno. Połączyć najpierw z serkiem mascarpone, a następnie z przestudzoną czekoladą. Czekolada nie może być za ciepła bo masa się zważy. Nie może być też zbyt zimna bo w połączeniu z zimną masą śmietanową zacznie tężeć i trudno będzie ją dobrze wymieszać. Na końcu wlać chłodną żelatynę i dokładnie wszystko wymieszać.

Przygotowanie masy wiśniowej:
Galaretki zalać gorącą wodą, dokładnie wymieszać i zostawić do przestudzenia.
Dobrze schłodzoną śmietanę ubić na sztywno. Cały czas ubijając na wolnych obrotach wlewać cienkim strumieniem wystudzoną do temperatury pokojowej galaretkę. Ubijać jeszcze chwilę do połączenia składników.

Przygotowanie galaretki:
Żelatynę zalać zimną wodą i zostawić na 5 minut do napęcznienia, a następnie podgrzać do rozpuszczenia.
Wymieszać sok wiśniowy najpierw z rumem, a następnie z rozpuszczoną żelatyną. Schłodzić do temperatury pokojowej.

Montaż:
Odsączyć wiśnie na sicie .

Na kakaowy blat pozostawiony w formie wylać masę truflową. Przykryć drugim blatem i wstawić na godzinę do lodówki. Następnie wylać połowę masy wiśnowej. Rozłożyć odsączone wiśnie i wylać pozostałą masą. Wyrównać powierzchnię poruszając blaszką i delikatnie stukając nią w stół. Wstawić z powrotem do lodówki aby masa zastygła.
Na zastygniętą masę wylać galaretkę   i ponownie wstawić do lodówki, tym razem na całą noc  aby ciasto dobrze stężało.

Uwaga: Przygotowanie kolejnej warstwy najlepiej rozpącząć w momencie gdy poprzednia będzie już zastygnięta.

Delicja rumowa z wiśniami - podobne przepisy

Przekładaniec ajerkoniakowy z wiśniami
> Delicja serowo-jabłkowa na herbatnikach
> Przekładaniec Cassis
> Przekładaniec z makiem i kremem kawowym

Smacznego :)
Aronia


COMMENTS

11 komentarze:

  1. Wow, świetna ta delicja! :)
    Czuję, że podbiłaby moje kubki smakowe! *.*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. moje podbiła tak, że robiłam je już kilka razy :)

      Usuń
  2. Ale się rozmarzyłam, zjadłabym z taką różnorodnością mas ;-)

    OdpowiedzUsuń
  3. jutro zaczynam to ciasto, będzie na sobote;D mam nadzieję, że się uda...:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. trzymam kciuki i powodzenia :) proszę dać znać jak wyszło :)

      Usuń
  4. jestem rozczarowana, biszkopt w ogole nie urósł, a wręcz opadł;/ na pewno nie da się go przekroić na 2;/ co dać w zamian na drugą warstwę?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. to jest biszkopt na białkach, jeśli nie urósł to znaczy, że był źle ubity. Poza tym tak jak napisałam w przepisie trzeba piec blaty oddzielnie bo takie na białkach trudno jest przekroić na pół. Teraz, żeby uratować sytuację proponuję zamiast drugiej warstwy ciasta dać biszkopty.

      Usuń
  5. upiekłam inny zupełnie, kolejny, biszkopt kakaowy, i chyba już nie będę robić mas z tego przepisu, zrobię z kremem ze śmietanką i mascarpone, a do środka dam frużelinę z wiśni i porzeczki czerwonej, a na wierzch czekoladowy ganache. Boje się, że 'zmarnuję' składniki;/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. przykro mi, że pieczenie się nie powiodło ale na pocieszenie powiem, że też mi się zdarza gdy piekę po raz pierwszy z czyjegoś przepisu, że mi nie wyjdzie tak jak powinno, ale to nie oznacza, że przepis jest zły :) każdy piecze inaczej , ma swoje przyzwyczajenia, używa produktów innej marki to wszystko jest ważne :)

      Usuń

INSTAGRAM

Instagram

OBSERWUJ