Tort czekoladowo-chałwowy z pierniczkami







Muszę się chyba wytłumaczyć dlaczego ostatnio nie pojawiają się tu żadne przepisy. Jestem bardzo zajęta pieczeniem pierniczków na kiermasz świąteczny dla Skautów Europy.
To było moje główne zajecie przez ostatnie trzy tygodnie i tak będzie jeszcze przez następny. Oczywiście to nie  pieczenie zajmuje mi tyle czasu ale ich dekorowanie i pakowanie każdego z osobna. To bardzo czasochłonne zajęcie, ale dające dużo satysfakcji, zwłaszcza jak się widzi pełne kartony gotowych pierniczków. Na obecną chwilę mam około 300 sztuk pierniczków i 30 choinek. W planach na ten tydzień są duże piernikowe serca i ewentualnie domki z piernika jak starczy mi czasu.




Mam jednak nadzieję, że mimo wszystko uda mi się przygotować kilka świątecznych przepisów. Jeden już mam. To szybki torcik dla zapracowanych bez pieczenia z dużą ilością chałwy, czekolady i pierniczków. Ja wykorzystałam te pierniczki, które nie nadawały się do dekoracji. Albo przez nieuwagę za długo siedziały w piekarniku, albo wyszły trochę krzywe. Po zmieleniu i wymieszaniu z roztopionym masłem stanowiły spód tortu. Natomiast te, które znajdują się pomiędzy warstwami upiekłam specjalnie. U mnie miały średnicę około 2cm.
Można oczywiście wykorzystać gotowe pierniczki lub korzenne herbatniki.


Tort czekoladowo-chałwowy z pierniczkami
(inspiracja)

Składniki na tortownicę o średnicy 22cm

Spód:
  • 200g pierniczków
  • 70g stopionego masła

Dno tortownicy wyłożyć papierem do pieczenia.
Pierniczki włożyć do woreczka i pokruszyć wałkiem do ciasta. Można też rozdrobnić je  w malakserze. Przesypać do miski. Wlać roztopione masło i dokładnie wymieszać.
Przełożyć do tortownicy i lekko ugnieść dnem szklanki. Wstawić na pół godziny do lodówki.

Masa chałwowa:
  • 350g serka mascarpone
  • 200g jogurtu greckiego
  • 250g chałwy waniliowej
  • 2 łyżki cukru pudru
  • 3 łyżeczki żelatyny
  • 75ml zimnej wody

Żelatynę zalać zimną wodą i zostawić do napęcznienia, a następnie podgrzać do rozpuszczenia.
Wymieszać serek mascarpone z jogurtem greckim, cukrem pudrem i pokruszoną chałwą.
Przestudzoną  żelatynę wymieszać z 1 łyżką masy dla wyrównania temperatury. Wlać do pozostałej masy i dokładnie wymieszać. Przelać do tortownicy na zastygnięty spód pierniczkowy. Wstawić do lodówki aby masa stężała.

Masa czekoladowa:
  • 130g małych pierniczków
  • 25ml rumu
  • 350g śmietanki kremowej o zawartości tłuszczu min. 30%
  • 200g czekolady deserowej 55% kakao
  • Wiórki czekoladowe do posypania

Wyjąć z lodówki ciasto. Na zastygniętej masie chałowej rozłożyć pierniczki. Skropić je rumem.
Roztopić w kąpieli wodnej czekoladę. Odstawić do przestygnięcia (powinna mieć temperaturę pokojową).
Dobrze schłodzoną śmietankę ubić na sztywno. Zmniejszyć obroty miksera na minimum i cały czas mieszając wlewać cienkim strumieniem przestudzoną czekoladę. Gotową masę przełożyć na pierniczki i wyrównać powierzchnię. Posypać wiórkami z gorzkiej czekolady. Ponownie wstawić do lodówki aby masa zastygła.

Uwaga: W przygotowaniu tej masy istotną rolę odgrywa temperatura roztopionej czekolady. Jeżeli będzie ona zbyt ciepła masa się zważy, jeśli zbyt zimna to po dodaniu do mocno schłodzonej śmietanki natychmiast zacznie tężeć i nie będzie miała jednolitej konsystencji. Aby ułatwić sobie zadanie można ubitą śmietanę pozostawić na blacie aby się nieco „ogrzała” i dopiero wówczas dodać czekoladę.

Smacznego
Aronia


COMMENTS

17 komentarze:

  1. Odpowiedzi
    1. No proszę, udało mi się wstrzelić w czyjś gust :)

      Usuń
  2. Wygląda niesamowicie i pewnie tak samo smakuje!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Robiłam go już trzy razy, za każdym coś zmieniając. Ale za najlepszy mój syn uznał ten, w którym masa czekoladowa lekko się zważyła. Smakowała trochę jak domowe lody czekoladowe :)

      Usuń
  3. Lubię takie torty, choć zawsze uważałam że jest za dużo z nimi pracy. Wyszedł Tobie bardzo elegancki i oprócz tego piękne zdjęcia :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kasiu, jesteś dla mnie bardzo łaskawa. Dziękuję. Ja uwielbiam zarówno jeść jak i piec torty. Nie z wszystkimi jest dużo pracy. Z tym akurat nie :)

      Usuń
  4. Uwielbiam piec tego typu torty, satysfakcja i duma przy skończonej pracy jest nie do opisania :) świetnie wygląda i jest na pewno smaczny :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Widzę, że mamy podobne zamiłowanie :)

      Usuń
  5. Przecudny, elegancki i odświętny. Praca cukiernika i fotografa na szóstkę z plusem :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję za tak miłe słowa :)

      Usuń