Tort truskawkowy





       Na straganach i w sklepach coraz więcej truskawek. Co prawda cena jeszcze dość wygórowana, ale jak tak dalej będzie padać to z gruntowymi może być problem. Byłam co prawda dziś na działce i moje jak razie mają się dobrze. Z doświadczenia wiem, że to się jednak może szybko zmienić. Trzeba więc już pomału zabierać się za pieczenie pysznych ciast  z truskawkami. U mnie na początek znakomity tort truskawkowy. Delikatny biszkopt nasączony cytrynowym ponczem i truskawkowy krem mascarpone świetnie się komponują. Tort jest delikatny i nie za słodki. Przygotowałam go na Dzień Matki, kiedy jeszcze przynajmniej u mnie nie było świeżych truskawek. Wykorzystałam więc resztki mrożonych, a dekorację zrobiłam z galaretki truskawkowej. Można jednak zastąpić ją świeżymi truskawkami.



Tort truskawkowy-przepis
Składniki: tortownica  o średnicy 24cm

Galaretki truskawkowe
  • 1 galaretka o smaku truskawkowym
  • 1 szklanka gorącej wody

Galaretkę zalać gorącą wodą, dokładnie wymieszać i odstawić do  przestudzenia. Jeżeli posiadamy foremki  do pralinek to możemy je wykorzystać do zrobienia galaretowych serduszek i kółek. Jeżeli nie to należy wylać galaretkę do płaskiego naczynia wyłożonego folią aluminiową i wstawić do lodówki do stężenia, a następnie wyciąć kółka i serduszka foremkami do ciasteczek.
Ilość kółek zależy od średnicy foremki, którą będziemy je wycinać.

Biszkopt:
  • 4 jajka
  • 150g cukru
  • 100g mąki pszennej
  • 100g mąki ziemniaczanej
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia
  • 4 łyżki ciepłej wody
  • szczypta soli

Rozbić jajka i oddzielić żółtka. Białka ubić na sztywno ze szczyptą soli i 4 łyżkami ciepłej wody. Cały czas ubijając wsypywać stopniowo cukier. Kiedy piana będzie bardzo sztywna dodać żółtka i delikatnie wymieszać. Połączyć oba rodzaje mąki z proszkiem do pieczenia i przesiać w dwóch porcjach do masy. Delikatnie połączyć trzepaczką rózgową. Wylać na dno tortownicy wyłożonej papierem do pieczenia i wstawić do piekarnika nagrzanego do 175°C na 30 minut. Upieczony biszkopt wystudzić i wyjąć z formy. Przekroić ostrym nożem na trzy równe blaty.

Poncz:
  • 0,5 szklanki wody
  • 1 łyżka cukru 
  • 3-4 łyżki likieru cytrynowego

Wymieszać letnią wodę z cukrem. Gdy się rozpuści dodać likier cytrynowy.

Kisiel truskawkowy
  • 500g truskawek (mogą być mrożone)
  • 1,5 szklanki wody
  • 0,5 szklanki skrobi kukurydzianej 

Wsypać mrożone truskawki do rondelka. Wlać szklankę wody i dodać 5 łyżek cukru. Podgrzać na małym ogniu do zagotowania. Zestawić i lekko przestudzić, a następnie zmiksować.  Postawić z powrotem na ogniu i ponownie podgrzać. Rozrobić skrobię kukurydzianą z pozostałą wodą i wlać do gotującej masy. Gotować na małym ogniu 2-3 minuty. Zestawić i wystudzić. Od czasu do czasu zamieszać, żeby nie utworzył się kożuch. 
Jeżeli mamy świeże truskawki to od razu je miksujemy bez wcześniejszego podgrzewania. 

Krem truskawkowy:
  • Kisiel truskawkowy
  • 5 łyżek cukru
  • 500g serka mascarpone
  • 2 łyżeczki żelatyny +20ml zimnej wody

Żelatynę zalać 20ml zimnej wody i zostawić do napęcznienia, a następnie podgrzać do rozpuszczenia. Przełożyć serek mascarpone do miski. Chwilę ucierać sam, a następnie nie przerywając ucierania dodawać po łyżce zimny kisiel truskawkowy zostawiając 4-5 łyżek kisielu do posmarowania blatów. Gdy oba składniki się idealnie połączą wlać rozpuszczoną żelatynę i dokładnie wymieszać.
Wokół spodniego blatu tortu zapiąć obręcz do tortów. Skrapić ponczem i posmarować cienką warstwą kisielu truskawkowego. Wyłożyć na niego 1/3 kremu truskawkowego i przykryć drugim blatem. Czynności powtórzyć z pozostałymi blatami.

Dekoracja:
  • galaretki truskawkowe
  • 500ml śmietanki kremowej 30%tł.
  • 1 łyżka cukru pudru
  • 2 zagęstniki do śmietany(opcjonalnie)

Dobrze schłodzoną śmietanę kremówkę ubić na sztywno. Dodać cukier puder i wymieszać. Odłożyć 3-4 łyżki do worka cukierniczego i wstawić do lodówki. Resztą śmietany posmarować wierzch i boki tortu.
Udekorować galaretowymi kółkami i serduszkami oraz bitą śmietaną i cukrowymi perełkami. Można też wykorzystać do dekoracji świeże truskawki lub listki melisy.
Smacznego :)
Aronia


COMMENTS

29 komentarze:

  1. Wygląda cudnie, pięknie go udekorowałaś :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Tort wygląda cudownie:) planuje go upiec mam tylko pytanie o skrobię kukurydziana czy można ją zastąpić mąką kukurydzianą ?? to będzie mój pierwszy tort mam nadzieje że się uda :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. jezeli zamias skrobi uzyjesz maki kukurydzianej to nie wyjdzie ci kisiel tylko cos w stylu masy na wodzie.. sktìrobia i maka to nie to samo

      Usuń
  3. mąka kukurydziana się nie nadaje, ale może być skrobia ziemniaczana.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tort udał się wspaniale !!!! wyglądem nie dorównywał Twojemu ale w smaku niczego mu nie brakowało :) Na pewno jeszcze tutaj zaglądnę w poszukiwaniu przepisów. Pozdrawiam

      Usuń
    2. taki komentarz to ogromna radość dla mnie. Cieszę się bardzo, że tort się udał i zapraszam do częstych odwiedzin :)

      Usuń
  4. To sen na jawie- delektować się Pani delicjami -Każda delicja- jedna doskonalsza od drugiej -Wszystkie są wyjątkowe-

    OdpowiedzUsuń
  5. Czy skrobia kukurydziana jest lepsza do zagęszczania -niż ta z kartofli?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. moim zdaniem tak bo nie daje konsystencji ciągnącego się kisielu tylko bardziej przypomina gęsty budyń

      Usuń
    2. Dziękuję -Serdecznie -

      Usuń
  6. Planuje na niedziele upiec ten tort na urodziny mojego synka bedzie miec 5 lat.Chodzi mi o poncz.Czy moze mi Pani podac inny aby dzieci mogly go jesc?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję, że zechciała Pani skorzystać z mojego przepisu. Myślę, że dla dzieci do nasączenia najlepszy będzie syrop pomarańczowy albo cytrynowy. Nie rozmiękczy zanadto ciasta biszkoptowego, a jednocześnie nada mu wilgotności.. Proszę go przygotować z 3/4 szklanki soku pomarańczowego i 50g cukru w następujący sposób: Zagotować wodę z cukrem. Gotować na małym ogniu ok. 2 minut mieszając, aby cukier się rozpuścił. Zestawić z ognia i wystudzić. W przypadku soku cytrynowego składniki byłyby następujące: 1/2 szklanki wody, 1/4 szklanki soku cytrynowego, 50g cukru. Sposób wykonania identyczny jak poprzednio.

      Mam nadzieję, że tort się uda i będzie wszystkim smakował. Będę niecierpliwie czekała na informacje :)

      Pozdrawiam serdecznie, życzę udanych wypieków i zapraszam do korzystania z innych przepisów :)

      Usuń
  7. Witam mój mąż zażyczył sobie tort truskawkowy na święta przyznam że nietypowa zachcianka jak na święta wielkanocne.Przejrzałam wiele przepisów ale pani wydaje mi się dość fajny i łatwy a więc spróbuję.Wesołych Świąt

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Życzę powodzenia, mam nadzieję, że mężowi będzie smakował :) Dziękuję za skorzystanie z przepisu i życzenia świąteczne :) Wzajemnie, życzę Pani Spokojnych, Radosnych Świąt w miłej rodzinnej atmosferze :) Proszę dać znać jak tort się udał :) Zapraszam też do podzielenia się opinią na fanpageu "Cafe Amaretto". Można też dodać zdjęcie swojego wypieku :)

      Usuń
  8. WItam, chce zrobić Pani tort na urodziny chrześniaczki ale mam pytanie, w sposobie wykonania jest napisane by dodać budyń truskawkowy, ale w składnikach go nie ma wiec mam go kopic czy nie ? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, że mój przepis się spodobał. Dziękuję za zwrócenie uwagi na pewne niejasności w przepisie. Postaram się go zmienić aby był bardziej zrozumiały.
      Co do Pani pytania, nie chodzi tu o gotowy budyń z torebki. Budyniem nazwałam masę przygotowaną ze świeżych truskawek i skrobi kukurydzianej, ale to rzeczywiście nie jest najlepsze określenie. Zaraz postaram się przeredagować ten przepis. Gdyby jeszcze coś było niezrozumiałe proszę pytać.

      Usuń
  9. A ja nie polecam tego przepisu... Torty robię od lat wg swojego sprawdzonego ale tym razem pokusiłam się o ten. I się zawiodłam, bo robiąc wd przepisu idealnie niestety - krem nie chciał się zsiąść, był za rzadki a ja z ufnością że tak się stanie przełożyłam nim już biszkopt i co wszystko wypłynęło i całe ciasto do wyrzucenia. A biszkopt wyszedł piękny wysoki puszysty równiutki (z innego przepisu robiłam go) i cała praca czas produkty na marne poszło. Tylko się zdenerwowałam. Musiałam piec nowy biszkopt ale już robiłam według swojego przepisu i już na ten sie na pewno nie skuszę. Cóż...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo mi przykro, że tort nie wyszedł. Wiem, że wiele osób go robiło i nikt nie miał takich problemów.

      Usuń

  10. jaki równiutki ten kawałek - chylę czoła :)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dziękuję :) tort to chyba najczęściej pieczone przeze mnie ciasto, więc nabrałam już wprawy :)

      Usuń
  11. a jeśli nie mam skrobi kukurodzianej ? to czym innym moge ją zastąpic

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. skrobię kukurydzianą można zastąpić skrobią ziemniaczaną. To nie będzie to samo, ale w ostateczności może być :)

      Usuń
  12. witam, czy mozna tort obłozyć masą lukrową?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. można, ale wcześniej należy pokryć szczelnie cały tort masą maślaną a nie bitą śmietanąjak jest w przepisie. :)

      Usuń

INSTAGRAM

Instagram

OBSERWUJ