Choinki z piernika



Choinki z piernika




       
      Od prawie miesiąca nie było tutaj żadnego wpisu. Bardzo za to przepraszam wszystkich, którzy czekali na nowe przepisy. Przez cały ten czas piekłam intensywnie pierniczki na świąteczny kiermasz dla skautów.
W sumie upiekłam i polukrowałam blisko 300 pierniczków, 13 domków i 30 takich jak te choinek. Ich wykonanie jest dość pracochłonne, ale można sobie ułatwić pracę wykorzystując patyczki do szaszłyków. Można wtedy zmontować całą choinkę od razu i bez problemu utrzymać pion. Ja niestety wpadłam na to dopiero pod koniec, jak już do zmontowania zostało mi kilka sztuk.
Gotowa choinka jest dość wysoka, ma około 18cm.  Będzie się zatem pięknie prezentować na świątecznym stole. Zapakowana w celofan może też być miłym świątecznym podarunkiem.


Choinki z piernika

ILOŚĆ SZTUK - 4

Choinki z piernika - składniki

Ciasto:
  • 400g mąki tortowej
  • 170g miodu
  • 120g masła
  • 100g cukru pudru
  • 1 żółtko
  • 1 jajko
  • 2 łyżeczki przyprawy do piernika
  • 2 łyżeczki kakao
  • 1/4 łyżeczki proszku do pieczenia
  • szczypta soli

Lukier
  • 2 białka
  • 500g cukru pudru
  • 3-4 łyżki soku z cytryny

Dodatkowo

  • bambusowe patyczki do szaszłyków
  • cukrowe perełki

Choinki z piernika - wykonanie

Przygotowanie cista:
Roztopić w rondelku masło z miodem i cukrem, aż do rozpuszczenia. Odstawić do przestudzenia.
Mąkę wymieszać z  proszkiem do pieczenia, kakao, przyprawą do piernika i solą. Wsypać do masy. Dodać żółtko i jajko. Wszystko dokładnie wyrobić mikserem. Przełożyć na blat i zagnieść w kulę. Owinąć  folią  i włożyć na noc do lodówki.

Wycinanie i pieczenie:
Na drugi dzień wałkować ciasto porcjami na grubość 2-3 mm. Wycinać gwiazdki różnej wielkości, układać na blasze wyłożonej papierem do pieczenia zostawiając 2cm odstępy. Piec w temp. 180° : duże gwiazdki 8-9 minut, małe 6-7 minut.
Po upieczeniu, dopóki pierniczki są jeszcze miękkie,  robić patyczkiem do szaszłyka dziurkę na środku każdej gwiazdki. Przełożyć  na kratę kuchenną. Ostrożnie bo zaraz po upieczeniu są bardzo miękkie. Nie należy ich jednak piec dłużej bo staną się twarde i niesmaczne.

Do przygotowania choinek potrzebne będą sześcioramienne gwiazdki następującej wielkości (rozstaw między wierzchołkami) : 11cm; 9cm; 7,5cm; 6cm; 4,5cm; 3,5cm; 2,5cm. Szablon największej gwiazdy wycięłam z kartonu. Dla pozostałych wielkości można użyłam gotowych foremek.  
Na jedną choinkę potrzebne będą:
1 gwiazdka o wym. 11cm
2 gwiazdki o wym. 9 cm
2 gwiazdki o wym. 7,5 cm
2 gwiazdki o wym. 6 cm
3 gwiazdki o wym. 4,5 cm
1 gwiazdka o wym. 3,5 cm
11 gwiazdek o wym. 2,5 cm

Przygotowanie lukru:
Białka  ubić na sztywno z połową cukru pudru (jajko wcześniej powinno być dokładnie umyte i sparzone we wrzątku przez 3 sekundy). Następnie dodać sok z cytryny i wsypać resztę cukru. Ucierać mikserem, aż powstanie gładki, lśniący lukier. Drugą połowę cukru pudru najlepiej dodawać stopniowo w zależności od tego jak gęsty chcemy mieć lukier.
Gotowy lukier przełożyć do worka cukierniczego.

Montaż i dekoracja:
Patyczki do szszłyków przyciąć na  długość  16cm.
Gwiazdkę o wym. 4,5 cm, która stanowić będzie podstawkę choinki,  posmarować lukrem i przykleić do niej największą gwiazdkę. Włożyć w otwór na środku patyczek do szaszłyka. Ustawić w pionie. Nakładać na patyczek pozostałe gwiazdki od największej do najmniejszej, dając między nimi najmniejszą gwiazdę jako dystans i przekręcając za każdym razem następną gwiazdkę o 45°.Wyglądało to tak (kolejność wg wielkości od dołu ): 4,5; 11; 2,5; 9; 2,5; 9; 2,5; 7,5; 2,5; 7,5; 2,5; 6; 2,5; 6; 2,5;  4,5; 2,5; 4,5; 2,5; 3,5; 2,5; 2,5(ustawiona pionowo).

Każdą gwiazdkę nałożoną na patyczek smarować  lukrem. Rozprowadzać go  na całej powierzchni i przyklejać następną gwiazdkę. Wierzchołki gwiazdek ozdobić perełkami cukrowymi.

Ostatnią gwiazdkę ustawioną pionowo posmarować lukrem z obu stron i przykleić na środku perełki.
Dodatkowo można na koniec oprószyć je delikatnie cukrem pudrem.

Choinki z piernika - podobne przepisy
Smacznego :)
Aronia



COMMENTS

9 komentarze:

  1. Piękne Ci wyszły :) Na pewno ucieszą niejednego obdarowanego :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :) Zrobiłam je na kiermasz i zeszły jak ciepłe bułeczki :)

      Usuń
  2. Śliczne :) Aż mi wstyd teraz wrzucić przepis i zdjęcia swoich choinek piernikowych :( Pozdrawiam prawie świątecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, ale zanim doszłam do takiej wprawy zrobiłam ich pewnie koło setki. Nie ma się czego wstydzić, moje pierwsze były strasznie krzywe :)

      Usuń
  3. Szczęśliwego Nowego Roku życzę !!!- - ża przegladanie przepisów - z wdzięczności - za taką możliwość-Dziękuję

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo i wzajemnie Wszystkiego Dobrego w Nowym Roku :)

      Usuń
  4. A ja mam pytanie jak dlugo moga staf takie foto de choonki?

    OdpowiedzUsuń

INSTAGRAM

Instagram

OBSERWUJ