Pomidorowa na pokrzyptowiźnie


Pomidorowa na pokrzyptowiźnie

 
       Mój tata mawiał, że najlepsza zupa pomidorowa jest na pokrzyptowiźnie, a moje dzieci chyba odziedziczyły po dziadku ten smak, bo też za nią przepadają. Pokrzyptowizna to nic innego jak kości po wyjęciu schabu środkowego. Wywar przyrządzony na nich ma zupełnie inny smak niż rosół drobiowy,  dość powszechnie stosowany jaka baza do zupy pomidorowej. Przepis dodaję do akcji „Pomidorowa Pudliszkowa.

Pomidorowa na pokrzyptowiźnie-przepis

Składniki:
  • 500g kości schabowych
  • 5 szklanek wody
  • 1 marchewka
  • ¼ selera
  • 1 mała pietruszka
  • 1 biała część pora
  • 1 mała cebula
  • 2 ząbki czosnku
  • 2 liście laurowe
  • 3 ziarna ziela angielskiego
  • 1 łyżeczka ziaren czarnego pieprzu
  • 2 goździki
  • 1 łyżeczka soli
  • 3 łyżki przecieru pomidorowego
  • 2 łyżki masła
  • 1 łyżeczka cukru
  • 50ml śmietany do zupy
  • 1 łyżeczka suszonej bazylii

Wlać do garnka wodę. Włożyć wymoczone w zimnej wodzie kości i pokrojoną na kawałki włoszczyznę. Wsypać przyprawy i sól. Postawić na niezbyt dużym ogniu. W miarę ogrzewania na powierzchni pojawią się szumowiny. Zebrać je starannie. Gotować na małym ogniu, pod przykryciem około godziny. Przecedzić.

Roztopić w rondelku masło. Dodać koncentrat pomidorowy i cukier. Smażyć na małym ogniu 4-5 minut.

Do przecedzonego bulionu dodać podsmażony  z masłem i cukrem przecier pomidorowy. Wlać śmietanę i wsypać suszoną bazylię. Doprawić do smaku solą wg uznania. Zagotować jeszcze raz. Podawać z domowym makaronem.

Pomidorowa na pokrzyptowiźnie-podobne przepisy
Zupa pomidorowa z jabłkami i kuleczkami ryżowymi
> Ognista pomidorowa w meksykańskim stylu

Smacznego :)
Aronia


COMMENTS

7 komentarze:

  1. Też zdecydowanie wolę zupy w ogólności na wywarze z kości wieprzowej niż na kurczaku. Do ustępstw jestem skłonna tylko wtedy gdy gotuję dla osób niejedzących wieprzowiny, którym zresztą szczerze współczuję ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. u mnie w domu jakoś właśnie na drobiu się przeważnie gotowało pomidorówkę - jak to każdy ma swoje ulubione smaki! i bardzo fajnie :-) a pomidorówka bardzo apetyczna

    OdpowiedzUsuń
  3. Człowiek się może czegoś nowego nauczyć przy okazji takiej akcji - nie znałam terminu pokrzyptowizna.

    OdpowiedzUsuń
  4. Pyza, ja też lubię na drobiu, ale dzieciaki zaraz wołają, że to rosół z pomidorami.

    OdpowiedzUsuń
  5. Hania-Kasia, ileż to już słów wypadło z mowy potocznej. Czy nasze dzieci wiedzą co to np. fajerka albo snopek.

    OdpowiedzUsuń
  6. Ale mnie zaskoczyłaś Pani Aronio. I pisze cos od siebie gdyż dawno zasłyszane słowa ,wypowiadane przez mojego, niezyjacego już dziadka wreszcie nabralo sensu i zrozumienia. A brzmiały one tak : najlepsze mięso jest przy pokrzeptowiźnie. Ja wtedy miałam lat nascie i za nic nie kojarzyłam ze ta pokrzeptowizna to wlasnie kosci schabowe.Ot myslalam ze dziadek cos sobie takiego wymyslil i gada bo lubi gadac. Ale doskonale pamiętam ze mieso z obgryzanych kosci schabowych jest bardzo smaczne a może i najsmaczniejsze jak mawial dziadek.
    Hura !!!niech zyje internetowa edukacja!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No proszę, wreszcie moja pisanina na coś się przydała :)

      Usuń

INSTAGRAM

Instagram

OBSERWUJ