Dżem z ciemnych winogron



Dżem winogronowy
       
          Kiedy już myślałam, że sezon przetwórczy za mną, Staś przywiózł mi z działki dwa wiadra winogron i osiem dużych, dojrzałych owoców pigwy, która w tym roku po raz pierwszy u nas obrodziła. Ogółem mamy na działce ponad dwadzieścia krzewów winorośli.  Większość to odmiany deserowe, a ta która najbardziej obrodziła w tym roku to  "Alwood",  mieszaniec międzygatunkowy z USA nadający się do przerobu. Ma średniej wielkości granatowoczarne jagody z grubą skórką i miękki, lekko galaretowaty miąższ o truskawkowym posmaku. Na wino się raczej nie nadaje, musiałam więc przerobić je w inny sposób.
Trochę poszłam na łatwiznę i z większości zrobiłam kompoty ale też nieco poeksperymentowałam i zrobiłam po raz pierwszy dżem wykorzystując przy okazji bogate w pektynę pigwy. Teraz żałuję, że tak mało go zrobiłam, bo wyszedł przepyszny. Mało słodki, lekko kwaskowaty o pięknym kolorze. W przyszły roku zrobię zdecydowanie więcej.


Dżem winogronowy
Dżem winogronowy

Dżem winogronowy


ILOŚĆ - 2 słoiki o poj. 350ml

Dżem z ciemnych winogron - składniki

  • 2kg ciemnych winogron deserowych
  • 2 owoce pigwy
  • sok z 1 cytryny
  • 1 szklanka cukru
  • 3 łyżki wody

Dżem z ciemnych winogron - wykonanie

Owoce umyć i osączyć. Z kiści winogron oderwać jagody. Przełożyć do rondla.
Owoce pigwy pokroić na kawałki razem ze skórką i gniazdami nasiennymi. Dodać do winogron.
Wlać 3 łyżki wody i rozgotować, a następnie przetrzeć przez sito. Do otrzymanego musu dodać sok z cytryny i gotować często mieszając aż masa zmniejszy swoją objętość o około 2/3.
Dodać cukier i smażyć cały czas mieszając na średnim ogniu około 20-30 minut. Kropla dżemu wylana na zimny talerzyk powinna zastygnąć.
Gorący dżem przełożyć do czystych, wyparzonych słoików i mocno zakręcić.  Przykryć kocykiem i zostawić do powolnego wystygnięcia. Zimne wynieść do chłodnej piwnicy.

Dżem z ciemnych winogron - podobne przepisy

> Dżem wiśniowy
> Dżem truskawkowy z mango
> Dżem morelowy
> Dżem mirabelkowy z miętą
> Dżem z czarnej porzeczki
> Dżem z truskawek i rabarbaru

Smacznego  :)
Aronia



COMMENTS

4 komentarze:

INSTAGRAM

Instagram

OBSERWUJ