Likier z czarnej porzeczki czyli mój domowy cassis



Likier z czarnej porzeczki czyli mój domowy cassis

    Co roku nastawiam podwójną porcję i zazwyczaj niewiele zostaje. Od lat niezmiennie urzeka mnie swoim cudownym aromatem, głębokim kolorem i wyjątkowym smakiem. Lubię go popijać w szare jesienne wieczory otulona ciepłym szalem, zwłaszcza po całym dniu pracy w ogrodzie lub spacerach po lesie w poszukiwaniu grzybów. Tak przyjemnie wówczas rozgrzewa moje przeniknięte zimnem ciało. Mój jest dwuletni i nie ma już tak ładnego  intensywnego koloru jak na początku.

Wiem, że to już dość późno by go nastawić, ale ja jeszcze wczoraj widziałam porzeczki na targu. Komu się uda wejść w ich posiadanie niech koniecznie nastawi. Naprawdę warto. Likier z czarnej porzeczki to także idealny dodatek do deserów np.  kremu z białego wina.


Domowy cassis

ŹRÓDŁO - „Nalewki, likiery i wina domowe” Małgorzaty Capriari”

Likier z czarnej porzeczki czyli mój domowy cassis-składniki

  • 0,75kg czarnych porzeczek
  • 0,75l spirytusu 70%
  • 0,75 kg cukru
  • 1 szklanka wody
  • 1/2 laski wanilii

Likier z czarnej porzeczki czyli mój domowy cassis-wykonanie

Porzeczki przebrać, umyć i osączyć.  Wrzucić do małego wyparzonego gąsiorka. Dodać wanilię rozciętą wzdłuż na pół i zalać spirytusem. Butelkę po spirytusie zachować. Słoik mocno zakręcić i odstawić na 10 dni w ocienione miejsce. Codziennie potrząsać gąsiorkiem. 

Po upływie tego czasu zlać płyn znad owoców do butelki i wstawić do lodówki lub wynieść do chłodnej piwnicy. Owoce zasypać cukrem i dobrze wymieszać.  Słoik ponownie szczelnie zakręcić i postawić na słonecznym oknie na 2-3 tygodnie, aby owoce puściły sok.  Dobrze jest codziennie potrząsać gąsiorkiem.

Powstały sok zlać przez sitko i połączyć z porzeczkowym spirytusem. Wodę zagotować i przestudzić. Jeszcze dobrze ciepłą zalać owoce w dwóch porcjach. Za każdym razem dobrze wymieszać. Uzyskane „popłuczyny”  przefiltrować przez kilkakrotnie złożoną gazę i dodać do likieru. Gąsiorek wynieść do piwnicy na 3-4 tygodnie, żeby likier się sklarował. Ponownie przefiltrować i przelać do czystej karafki.

Likier z czarnej porzeczki czyli mój domowy cassis-podobne przepisy
Smacznego :)
Aronia


COMMENTS

4 komentarze:

  1. Też robię nalewkę z czarnej porzeczki, smak nieziemski :) pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. dlaczego cukier opadł na dno pomimo potrząsania słojem co zrobić żeby się rozpuścił - pozdrawiam mery

    OdpowiedzUsuń
  3. Sławny przepis na Smorodinówkę. W Staropolskim czarna porzeczka nazywała się smorodiną. Przepis farmaceutyczny, bo to aptekarze dawno temu odkryli, że stężenie spirytusu 70% (a nie 95%) najlepiej wyciąga smak z owoców. A likierowatość można regulować ilością cukru. To moja ulubiona nalewka i dla niej trzymam krzaczki czarnej porzeczki. Fajnie, pani Aniu, że podzieliła się Pani przepisem z internautami. Nie pożałują! Pozdrawiam. B.

    OdpowiedzUsuń

INSTAGRAM

Instagram

OBSERWUJ