Chleb gryczany na drożdżach (bezglutenowy)




Eksperymentów w kategorii „pieczywo bezglutenowe” ciąg dalszy. Dziś przepis na chleb gryczany z dodatkiem ugotowanej kaszy, której ziarenka są dobrze wyczuwalne w upieczonym chlebie. Dzięki niej chlebek jest wilgotny i długo zachowuje świeżość. Swoją konsystencją bardziej przypomina tradycyjne razowe pieczywo niż puszyste pszenne. Idealny na kanapki.


Chleb gryczany na drożdżach (bezglutenowy)

Składniki na formę keksową o wymiarach 26x11cm
  • 200g białej mąki gryczanej
  • 100g brązowej mąki ryżowej
  • 100g mąki kukurydzianej
  • 100g ugotowanej kaszy gryczanej palonej
  • 3 łyżki złocistego siemienia lnianego
  • 3 łyżki ziaren słonecznika
  • 14g suchych drożdży
  • 1 łyżeczka soli
  • 1 łyżeczka miodu
  • 600ml wody

Do dużej miski wsypać wszystkie rodzaje mąki i suche drożdże. Dokładnie wymieszać trzepaczką rózgową. Dodać pozostałe składniki i przy pomocy drewnianej łyżki  wyrobić dość lepkie ciasto. Przykryć ściereczką i odstawić na pół godziny.

W tym czasie przygotować formę. Wysmarować ją masłem i wyłożyć natłuszczonym papierem do pieczenia. Rozgrzać piekarnik do 230⁰C. 

Wyrośnięte ciasto ponownie wymieszać i przelać do przygotowanej foremki. Odstawić na 10-15 minut do ponownego wyrośnięcia. Gdy wypełni całą formę wstawić do nagrzanego piekarnika.Piec 50 minut. Gdyby się za bardzo przypiekał od góry można przykryć kawałkiem foli aluminiowej.

Upieczony chleb wyjąć na kratę kuchenną i zostawić do wystudzenia. Przechowywać w lodówce zawinięty w ściereczkę.

Smacznego :)
Aronia



COMMENTS

11 komentarze:

  1. biała mąka gryczana? chodzi o zmieloną kaszę niepaloną czy może być mąka ze sklepu?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie, chodzi o zmieloną kaszę niepaloną, ale może być też ta ze sklepu.

      Usuń
    2. Wygląda jak normalny dobry chleb :-) Ja dzisiaj po bajglach bezglutenowych, ale zachwytu nie było ;-( Raz robiłam z kaszą gryczaną, ale mąka była pszenna i żytnia do niego. Bardzo jestem ciekawa jak smakuje.

      Usuń
    3. Ja lubię kaszę gryczaną więc mnie smakuje. Chleb jest bardzo wilgotny. Smakuje świetnie zarówno z dżemikiem jak i rybką. No i się nie rozpada. Kasza jest dość dobrze wyczuwalna bo są całe ziarenka. Ale można ją zmiksować. Robiłam tak kiedyś, że miksowałam ugotowaną kaszę z wodą i dopiero łączyłam z mąką żeby przemycić moim chłopakom w pieczywie.

      Usuń
  2. drożdże suche wolno na świeże zamienić??

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście, bez problemu. Trzeba tylko nastawić wcześniej zaczyn :)

      Usuń
  3. Mam nawet mąkę gryczaną, więc pewnie zrobię!

    OdpowiedzUsuń
  4. mam pytanie co zlepia mąki - woda, jakie proporcje

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście woda. Przepraszam za błąd. Już poprawiłam :)

      Usuń
  5. Super post. :-) Chlebek wygląda bardzo smakowicie. :-) Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń