Tarta orzechowa z jabłkami



Tarta orzechowa z jabłkami


         Jesień to nie tylko sezon na jabłka, ale także na orzechy. Żal byłby nie połączyć tych dwóch owoców w jednym cieście. Wykorzystałam do niego jabłka antonówki i orzechy laskowe. Te ostatnie są obecne zarówno w kruchym spodzie, nadzieniu jak i wierzchniej warstwie.  Wcześniej wstawiłam je do piekarnika nagrzanego do 200°C na 10 minut. Bez problemu odeszła z nich skórka, a ich aromat stał się wyrazistszy. W połączeniu  z cynamonem i wanilią pachnie i smakuje doskonale.


Tarta orzechowa z jabłkami

Tarta orzechowa z jabłkami - przepis
Składniki: okrągła forma do tarty średnicy 28cm

Ciasto kruche na spód:
  • 300g mąki
  • 200g masła
  • 50g zmielonych orzechów laskowych bez skórki
  • 100g cukru
  • 2 żółtka
  • 2 łyżki gęstej śmietany

Przesiać mąkę na stolnicę. Na tarce z dużymi otworami zetrzeć na wiórki zimne masło. Dodać cukier, śmietanę, żółtka i starte orzechy. Wszystkie składniki wymieszać nożem i zagnieść szybko kruche ciasto. Rozwałkować na placek o średnicy większej o 2cm niż średnica formy. Wyłożyć nim natłuszczoną formę.  Przycisnąć ciasto do dna i boków.  Nakłuć gęsto widelcem i wstawić na  30 min. do lodówki.

Nadzienie:
  • 750g jabłek
  • 50g grubo posiekanych orzechów laskowych bez skórki
  • 2 łyżki rodzynek
  • 1 łyżeczka cynamonu


Umyć i obrać jabłka. Usunąć gniazda nasienne i pokroić na plasterki. Dodać rodzynki i posiekane orzechy. Posypać cynamonem i wymieszać. Rozłożyć na kruchym spodzie. Wstawić na 25 minut do piekarnika nagrzanego do 180°C.

Ciasto biszkoptowe na wierzch:
  • 2 jajka
  • 1 łyżka cukru waniliowego
  • 30g zmielonych orzechów laskowych bez skórki
  • 1 płaska łyżka mąki
  • 1/4 łyżeczki proszku do pieczenia
  • Cukier puder do posypania

Ubić jajka z cukrem waniliowym na puszystą masę. Dodać zmielone orzechy i mąkę. Całość delikatnie wymieszać.
Wyjąć podpieczone ciasto z pieca. Posmarować  z wierzchu rozczynem biszkoptowym i piec jeszcze 20 minut. Wystudzić w formie. Zimne posypać  cukrem pudrem.
Smacznego :)
Aronia


COMMENTS

8 komentarze:

  1. bardzo apetyczna i wg mnie połączenie orzechów z jabłkami jest boskie

    OdpowiedzUsuń
  2. To musi być przepyszne w jesienny,deszczowy dzień;)Pycha!uwielbiam orzechy laskowe!

    OdpowiedzUsuń
  3. To musi być przepyszne w jesienny,deszczowy dzień;)Pycha!uwielbiam orzechy laskowe!

    OdpowiedzUsuń
  4. Piekłam ją dziś, ale wyszła mi z zakalcem...
    Zastanawiam się gdzie mogłam popełnić błąd.
    Na myśl przyszła mi śmietana, dodałam dwie łyżki śmietany 18%. Zbyt rzadka? Miała być gęstsza. W ogole ciasto było baaaaardzo klejące się, to normalne?

    OdpowiedzUsuń
  5. Natalio, ciasto nie powinno być klejące. Ja zawsze do kruchych ciast daję gęstą śmietanę 18% z Piątnicy w kubeczku. Co do zakalca, może to wina jabłek, zbyt soczyste.Ja używam antonówki lub kronselki. Aby zapobiec zakalcowi można wcześniej podpiec sam spód (15-20minut) i dopiero rozłożyć jabłka. Można też ciasto na spód posypać tartą bułką, która wchłonie nadmiar soku.
    W przypadku ciast kruchych duże znaczenie ma też
    jakość masła. Czasem bezpieczniej jest użyć margaryny.

    OdpowiedzUsuń

INSTAGRAM

Instagram

OBSERWUJ